Saturday, May 17, 2014

Antenatal Exercise Class at Columbia Asia Hospital

Bismillah..

Wah... harini teruja nak update entry baru.. sebabnya pagi tadi saya ditemani oleh encik suami untuk menghadiri Antenal Excercise Class yang di anjurkan oleh Columbia Asia Hospital. Actually, kelas ni sebenarnya di adakan pada last week, tapi ditunda ke hari ini.. Baguslah..sebab nya last week tu saya terlajak tidur..hahaha...

Okeh.. pagi tadi pun cuaca tak elok sangat, hujan je..so, sampai je di Columbia Asia, ingatkan kami yang terlewat, rupanya kami je yang datang.. choii... so, kami berdua je la..seronok gak..so, sorang fisioterapist ni yang train kami bagaimana yang di katakan antenal excercise tu..So, kesimpulannya memang bagus dan patut hadir la dari awal lagi.. macam saya ni, dah agak lewat dah sebenarnya..

Oriat, di sini saya share sikit apa yang akan di praktikkan di kelas tu ya.. So, if anda yang sedang mengandung sekarang ni dan usia kandungan masih awal lagi, better pergi kelas ni tau.. banyak sangat benefit nya..Anda akan belajar teknik pernafasan yang betul semasa hamil agar dapat di praktikkan ketika sakit hendak bersalin nanti. Teknik ini sangat membantu untuk mengurangkan rasa sakit ketika contraction di labor room nanti tau..Then, fisioterapist akan ajar teknik senaman untuk membuatkan otot-otot kita tak tegang waktu bersalin nanti.. kesimpulannya, memang banyak sangat faedahnya menghadiri kelas ni.

So, ni antara gambar-gambar yang sempat suami saya snap untuk simpanan peribadi saya..so, keadaanya camni la ye..


Waktu kelas ni, bayarannya RM70 per couple dan dapat free matress purple tu dan pakej breakfast. Kelas ambil masa dalam 1jam30 minit je..Nampak tak ada bola tu.. ha..actually, bola ni tak termasuk dalam modul kelas antenatal ni..tapi disebabkan kami berdua sahaja yang hadir, so fisioterapist tu ajar la saya teknik senaman dengan menggunakan bola gym ni..

Disebabkan ni la, balik je kelas ni terus pi Jusco Bukit Indah minta suami belikan bola ni..hahaa.. yelah, berkobar la kita ni kan nak bersenam dengan bola besar ni.. errmm.. boleh tahan gak harga bola ni ya.. lebih kurang RM70 juga..yang ni saya amik size 65' kalau tak silap la..hehe..main amik je sampai tak perasan size..

Okeh, sampai sini je dulu entry kali ni.. 1 Jun nanti ada 1 lagi kelas antenal.. yang ni bukan excercise camni, tapi lebih kepada teori.. yang tu bayaran hanya RM20 per couple..tak sabar menunggu hari-hari terakhir kehamilan ni.. mudah-mudahan Allah mempermudahkan urusan kelahiran tu nanti..amin...

Wasalam..

No comments:

Post a Comment